3CX, ontwikkelaar van de bekende ‘next-generation’ softwaregebaseerde Unified Communications-oplossing, lanceerde onlangs Versie 15 van het populaire VoIP-platform. Deze versie gaat een stuk verder dan een gewone update, de oplossing is op een groot aantal punten opnieuw ontworpen.

De markt is volgens Nick Galea volop in beweging. “Als pionier op het gebied van internettelefonie werken we continu aan het verbeteren van onze oplossingen om voorop te blijven lopen,” zegt Galea. “We hebben voortdurend voeling met de markt, zowel met resellers als eindgebruikers, om op basis van hun feedback en vragen ons aanbod naadloos te laten aansluiten bij wat de markt verwacht. Dat heeft ertoe geleid dat in Versie 15 het PBX-beheer tot vrijwel nul is teruggebracht, diverse nieuwe functies zijn toegevoegd en de beveiliging is verbeterd. Ook de gebruikersinterface heeft een moderner jasje gekregen en we hebben de integratie met andere applicaties vereenvoudigd.”

Zero Admin PBX

“Eindgebruikers willen geen ingewikkelde systemen waarvoor ze een specialist in huis moeten hebben om de boel aan de praat te houden,” vervolgt Galea. “Ze willen een functionele oplossing die met weinig moeite aangepast kan worden aan veranderende omstandigheden en vergelijken een eigen on-premise of cloud VoIP-oplossing qua ‘gemak’ met een volledig geoutsourcete oplossing.” Om die reden is in 3CX Versie 15 onderhoud tot vrijwel nul gereduceerd. “De meeste aspecten van het draaien van een software PBX zijn geautomatiseerd, waardoor de noodzaak om over te stappen naar een – veel duurdere – public cloud service vervalt. Gebruikers hebben volledige controle over hun telefoonsysteem behouden, terwijl beveiliging, backup en restore, update management en failover automatisch door 3CX worden geregeld,” aldus Galea.

Waterdichte beveiliging

Door de forse groei aan internetbedreigingen is het ontwikkelen van waterdicht beveiligde software een stuk complexer geworden. Galea: “Daarom hebben we de normen voor ‘state-of-the-art’ PBX-oplossingen nog verder aangescherpt. Zo worden SSL-certificaten automatisch gegenereerd en beheerd, geschiedt de provisionering van telefoons via HTTPS en verlopen de verbindingen tussen de client en de console via SSL. Onze beveiliging heeft dan ook een A+ waardering van SSL-lab gekregen. De encryptie van Voice Traffic verloopt via SRTP, al het verkeer van en naar de clients is via SBC versleuteld. Ook de beveiligde webserverconfiguratie is aangescherpt en SIP Attack tools worden automatisch gedetecteerd en op een blacklist gezet.”

‘Eindgebruikers willen een oplossing die aangepast kan worden aan veranderende omstandigheden’

Nieuwe Interface

De interface van de 3CX client- en managementconsole is gebruikersvriendelijker geworden. “3CX Versie 15 heeft een meer UC-achtige interface, terwijl het zijn softphone-functionaliteit heeft behouden,” zegt Galea.

“Er zijn meer thema’s toegevoegd, evenals de mogelijkheid om een aangepaste achtergrond en/of logo te kiezen. Het aantal integratiemogelijkheden is uitgebreid door meer kant en klare applicaties te ondersteunen en door toevoeging van een script-enabled interface, die het gemakkelijk maakt om een CRM-, contactcenter- of outbound callcenter-oplossing te integreren. 3CX Versie 15 kan in het hele netwerk worden toegepast en centraal onderhouden. Het ondersteunt op dit moment Office 365, Google Contacts, Microsoft Dynamics, Exact, Sugar CRM, Salesforce, Act!, Zendesk en Freshdesk en daar zal het niet bij blijven.

3CX video conferencing is daarnaast direct toegankelijk voor iedere gebruiker, via een muisklik of het touchscreen van een smartphone. Daarmee kan een videogesprek worden gestart of een telefoongesprek worden overgezet in een videogesprek. Iedere gebruiker werkt vanuit een eigen persoonlijke ‘meeting room’. De beeldkwaliteit is hoog, maar gebruikt toch maar een enkele videostream die minder bandbreedte vergt. Het krachtige WebRTC-platform biedt naadloze integratie en versleutelt het gesprek om de confidentialiteit te waarborgen.”

Nick GaleaDe installatie van de software, on-premise of via de cloud, is eveneens vereenvoudigd. Klanten kunnen desgewenst 3CX ook zelf hosten in een private cloud. “3CX heeft zich van meet af aan uitsluitend gefocust op de kwaliteit en functionaliteit van de software, niets meer en niets minder,” zegt Galea. “Daarin ligt onze differentiatie én die van onze channelpartners. Wij bieden geen rechtstreekse hosting aan, al onze business loopt via onze channelpartners. 3CX betekent voor de reseller een tijdbesparende telefonieoplossing van wereldklasse, die door de klant per extensie per maand kan worden afgerekend. Met alle nieuwe mogelijkheden betekent 3CX Versie 15 een revolutie in de PBX-industrie. Met een moderne UC-interface aan zowel de beheerders- als gebruikerskant onderscheidt 3CX zich van alle andere PBX-oplossingen in de markt,” zo besluit Galea.

Bron; Channelconnect