Over facturen van telecombedrijven bestaan spook beelden.

Regelmatig verschijnen berichten in de pers over bedrijven die problemen hebben met hun facturen. De factuur klopt niet of een bedrijf blijkt zelfs niet in staat een factuur te versturen …

Cloud Distributie ziet de factuur vooral als een belangrijk communicatiemiddel met de klant. Vaak is de factuur het enige periodieke tastbare wat een klant ontvangt van bijvoorbeeld een telefoonaansluiting. Dit stelt hoge eisen aan zowel de inhoud als de opmaak van de factuur.

Het inkopen van telecom-diensten en het in de greep houden van telecom gerelateerde kosten is steeds complexer aan het worden. Dit uit zich ook in het valideren van de facturen. Door het grotere aantal aanbieders wordt er ingekocht bij meer leveranciers, wat leidt tot meer facturen. Ook is het aantal diensten aan het uitbreiden: vaste telefonie werd uitgebreid met mobiele telefonie, internetgebruik, 0800-0900 diensten, hosted centrales, Cloud diensten als Office 365, allemaal op de maandelijkse factuur.

Hier is het eind nog niet in zicht. Nieuwe radiotechnieken en protocollen 4G, 5G VaMo en apps leiden tot nieuwe diensten en mogelijkheden. Daarbij zal het uit elkaar houden van zakelijke en privé uitgaven steeds lastiger worden. Bijvoorbeeld als de zakelijke mobiele telefoon wordt gebruikt voor het afrekenen van een rolletje snoep. Deze nieuwe diensten en mogelijkheden zullen een groot effect hebben op de factuur en de wijze van factureren.

Bij het introduceren van een nieuwe dienst moet ook worden bepaald hoe de nieuwe dienst wordt gefactureerd. Wat voor prijsplan wordt er gehanteerd, wat zijn de kosten per transactie, de maandelijkse kosten, de eenmalige kosten? Door de concurrentie binnen de telecom is er een groot aantal verschillende kortingsstructuren bedacht. Deze moeten worden geïmplementeerd in het factureringssysteem en dit is geen vanzelfsprekendheid. Ook wordt steeds meer gebruik gemaakt van pakketten die bestaan uit diverse productcomponenten. Het vereist specifieke expertise om de commerciële plannen te vertalen in correcte specificaties en implementaties. Deze expertise maakt deel uit van ons platform.

Soms speelt de factuur een hoofdrol bij het introduceren van een nieuwe dienst. Denk hierbij aan het introduceren van een elektronische factuur of aan het introduceren van één factuur voor alle diensten in plaats van een factuur per dienst. Het factureringsproces vormt daarbij de aorta voor het bedrijf. Een tijdelijke verstoring van of verstopping in de aorta is te overleven, maar dit mag niet te lang duren. Het is daarom belangrijk dat de factureringsprocessen goed geborgd zijn en blijven.

Ons Cloud-distributieplatform is de centrale omgeving waar je communicatiediensten kan bundelen tot eigen diensten,  verpakken, verkopen, uitleveren, factureren en beheren. Wij bieden je daarbij deskundige ondersteuning op het gebied van je telecom facturatie en regelgeving. Ruim 200 partners en duizenden bedrijven vertrouwen dagelijks op ons Cloud-distributieplatform voor hun bedrijfskritische communicatie.