Cloud Distributie biedt zijn partners cloudcommunicatie-oplossingen met ingebouwde security. “Dat klinkt misschien logisch, maar dat is het niet”. IT-aanbieders en collaboration vendors leveren dat allang standaard, maar de telecommarkt is nog niet zover. “Telecom is een commodity en dus een prijzenkwestie. Partners moeten zich daarom onderscheiden en wij bieden hen die kans met security.

Cloud Distributie is de laatste jaren snel gegroeid en met die groei is ook het aantal diensten fors toegenomen. Partners kunnen via het platform in één omgeving eenvoudig telefonie- en andere communicatiediensten van meerdere merken inkopen, beheren en verkopen.

‘Veel telecomaanbieders verkopen communicatieoplossingen zonder geïntegreerde security, en dat is redelijk gek’

Je ziet vandaag de dag veel telecomaanbieders die communicatie-oplossingen verkopen zonder geïntegreerde security. Dat betekent dat je je aangekochte connectiviteit, telefonie- of mailoplossingen nog via een andere partij moet gaan beveiligen. Dat is redelijk gek’, Zo zijn Cloud Distributie partners in staat om ook beveiligde connectiviteit, telefonie, mail, Office en andere communicatieoplossingen te verkopen aan klanten. Er zitten meerkosten aan, maar die kunnen partners weer doorberekenen. En het werkt met een pay-per-user-model zoals alle diensten. Operators en aanbieders moeten klanten beschermen. En dat moet je dan niet te moeilijk maken.”

‘Beveiligde communicatie is nog geen commodity’

Security erbij doen

Veel telecombedrijven doen security ‘er maar bij, en bij de operators is weinig kennis en kunde is van security. Nu zijn de security oplossingen binnen Cloud Distributie ingebouwd in de diensten of ze kunnen als add-on worden ingekocht door partners. “Wat wij onze partners aanbieden zijn security-oplossingen die aangepast zijn aan de communicatieplatformen die hun klanten gebruiken en waarin wij onze expertise op het vlak van implementatie en support ten dienste stellen van onze partners.

Awareness

Cloud Distributie gaat over dit onderwerp actief communiceren naar partners om awareness te creëren. We hebben een duidelijk en eenvoudig zeven stappen model gemaakt om onze partners hierin te ondersteunen. Een punt is dat ook partners worstelen met de marktperceptie dat alle communicatiediensten zo’n beetje identiek zijn. Communicatie is een commodity en dan is het lastig uit te leggen dat beveiligde communicatie net even iets anders is. Maar vroeg of laat wordt security een integraal onderdeel van communicatieoplossingen. Die awareness creëren bij partners is cruciaal. We willen nadrukkelijk niet verplichtend zijn, maar in onze visie bieden onze partners klanten alleen communicatie aan die ook echt beveiligd is. Communicatie zonder security is geen communicatie.

Over vijf jaar

“Het moeilijkste voor partners is klanten ervan bewust te maken waarom het zo belangrijk is om high-end security systemen te implementeren. Het doel van die klant is namelijk helemaal niet gericht op security maar op communiceren en data uitwisselen. Goede beveiliging is complex, hangt af van veel variabelen én staat bij bedrijven vaak niet hoog genoeg op de agenda. In dat besef willen we partners meenemen. Op termijn moeten we als sector hiernaar evolueren dat we niet meer spreken over ‘beveiligde communicatie’ en ‘communicatie’, maar dat communicatie intrinsiek altijd beveiligd is. Dat zou over vijf jaar de norm moeten zijn.”