Het kanaal dunt uit en grootmachten als KPN en Microsoft grijpen de macht, zo lijkt het altans

……… Gaan we de lokale ICT en telecom-resellers als lemming zien, of zien we hier en daar een Don Quichote ontstaan? Ik zie lichtpuntjes.

De markt krimpt niet een beetje, hij stort in (het afgelopen jaar daalde de afzet bijna 20%*).  Mede ingegeven door de populariteit van hosted (& cloud) telefonie diensten, zoals nu KPN één of Vodafone One. En vergeet de opmars van Microsoft Skype for Business niet. Het verdienmodel hiervan is compleet anders; met geluk pak je hierop 3-4% marge als reseller.

Het kanaal pakt de trend naar maatwerk en inspelen op ‘apps integratie’ nu toch echt op. Het is niet meer lastig om een speciaal appje voor de thuiszorg of makelaars mee te leveren bij een 3CX, Xelion of Mitel oplossing. Of telefonie te koppelen aan bijvoorbeeld het Office 365 pakket van de klant. Een mooie kans om dichter tegen de klant aan te schurken.

Juweeltjes
Zoals je ziet, ondertussen ontstaan er ook juweeltjes. De ‘Don Quichote’s’ van de early days, zeg maar. Zij bouwen wél zelf een clouddienst op en uit. Zo blijven ze ook nog eens eigenaar van de klantrelatie. Of ze specialiseren zich in het koppelen van bepaalde bedrijfsapplicaties aan unified communications. Gestart wordt met een koppeling voor een bepaalde branche en van daaruit werken ze verder. Een aantal van hen realiseert zich ook dat van verkoop en marketing nu iets anders wordt verwacht. Zij investeren in digital, bestaande klanten en functioneel-inhoudelijk verkopen. They make it personal, want laat dat nu juist zijn wat de grote jongens buitengewoon slecht beheersen.

Dus wat doet u? Dinosaurust u lekker door, of gaat u, net als die eerste juweeltjes, ook laten zien dat u nét even specialistischer en persoonlijker bent dan de KPN’s en Microsoft’s van deze wereld? Een gevalletje evolutie. Maar het mooie van deze evolutie is dat die wel marge en tevreden klanten oplevert. …

Wil jij ook weer zelf de controle hebben over de telecommunicatie van je klanten? Meegaan met deze evolutie, sluit je dan aan bij ons initiatief en ga aan de slag met clouddistributie.nl en neem weer zelf het heft in handen.

Bij Cloud Distributie breng je met een simpele muisklik een telefoon centrale online voor je klant. Integreer eenvoudig Salesforce, Microsoft Outlook, Office 365, SugarCRM, Google Contacts, Exact Online, Afas en vele anderen.

3cx_xelion_mitel_cloud_voip