Xelion lanceert dit najaar Xelion 7 met een reeks nieuwe features. De versie van het eigen communicatieplatform is bij de lancering volgens directeur Micha Cohen zeer positief ontvangen. “Belangrijk zijn de robuustheid, uitbreiding van features en nieuwe user interface”, aldus Cohen.
Voor een kleine 300 aanwezigen in het Spant in Bussum heeft directeur Micha Cohen van Xelion in juni de nieuwste versie van het gelijknamige communicatieplatform gepresenteerd. Terugblikkend op het evenement noemt hij de reacties ‘overweldigend’. Dat stemt hem tevreden want er is lang en hard aan gewerkt aan Xelion 7. “Dit is echt een mijlpaal voor ons”, zegt Cohen. “Later dit jaar zullen we klanten en partners verder informeren over alle details.”
Grote stap voorwaarts
Diverse bedrijven hebben het platform in de afgelopen maanden al getest en uit alles blijkt dat het een grote stap voorwaarts is. Cohen ziet de nieuwe user interface als de grootste verandering. “Die is onvergelijkbaar met Xelion 6. Daarnaast is het platform over de breedte nu veel robuuster en biedt het veel meer functionaliteit”, aldus Cohen. “In tegenstelling tot andere VoIP-providers bellen gebruikers van onze apps bij ons over het spraakkanaal van het mobiele netwerk en niet via de dataverbindingen. En toch wordt gebeld met het vaste bedrijfsnummer terwijl de mobiele provider elke provider mag zijn. De technologie om dit te realiseren is complex en een heidense klus geweest dat robuust te krijgen.
In Xelion 6 gebruikten wij al die technologie maar die is in Xelion 7 veel verfijnder geworden waardoor bijvoorbeeld voorkomen kan worden dat een oproep die via de app wordt afgeleverd door de voicemail van de mobiele telefoon wordt beantwoord.”
API voor maatwerkdiensten
Xelion is bekend van zijn softphone en nu zijn volgens Cohen veel functies uit die softphone toege- voegd aan de mobiele app (voor iOS en Android). De API is eigenlijk een gateway naar Xelion 7 waardoor ontwikkelaars op Xelion 7 kunnen bouwen en bijvoorbeeld eigen apps en integraties kunnen ontwikkelen.
“Voor elke gebruikers en beheer functie is er nu een API-call beschikbaar. Steeds meer value added partijen gaan die API gebruiken en voor de toekomst is dat heel belangrijk. Er zijn al diverse voorbeelden van zoals apps voor de zorg, een web antwoordservice applicatie enzovoorts. ICT-bedrijven kunnen dit prima gebruiken als upsell naar klanten want er zijn veel niches waarin dit fantastisch kan. Dat enthousiasmeert mij.”
Park Manager
Onderdeel van de lancering is de Park Manager die volgens Cohen ‘waanzinnig belangrijk’ is voor veel klanten. (zie het VoIP & Telecom Dossier 2018 voor een uitgebreid interview over Park Manager). De dienst wordt al veel gebruikt en speelt in op de wens van partners om makkelijker en efficiënter toegang te krijgen tot het serverpark van eindklanten. Bij telefoontjes over vragen, calamiteiten of storingen moesten partners steeds per klant inloggen met aparte inlogcodes om vervolgens in het netwerk te zoeken naar de juiste servers en instellingen. Park Manager maakt een einde aan die omslachtige beheertaken. Dan is er nog de nieuwe beheeromgeving Web Administrator voor simpelere beheertaken. Deze is gericht op eindklanten en voor resellers die relatief weinig doen met Xelion maar slechts af en toe een aanpassing doen voor een klant. “Zij hoeven niet meer te beschikken over de kennis die doorgewinterde Xelion-gebruikers nodig hebben. Als ze toch incidenteel wat ingewikkelder zaken willen of moeten uitvoeren, kunnen ze dan ook doen via de beheerdersportal waarin alle functies zitten”, legt Cohen uit.
‘Betrouwbaarheid, gemak en openheid garanderen flexibiliteit in de toekomst’
Security en datagegevens
Naast deze vernieuwingen aan het platform heeft Xelion nog gewerkt aan het vermijden van risico’s van hackers aanvallen. Maatregelen zijn onder meer het uitsluitend versturen van gegevens naar apps via veilige https-verbindingen. Ook is er nu de mogelijkheid verkeersklassen in te stellen om te voorkomen dat naar exotische bestemmingen gebeld kan worden of naar dure betaalnummers. En als laatste voldoet Xelion op alle punten aan de AVG-regelgeving zoals het kunnen verwijderen of anonimiseren van persoonsgegevens.
Callcenter features
In Xelion 7 zit ook een fiks aantal nieuwe contactcenterfuncties om er voor te zorgen dat inkomend verkeer effectief wordt afgehandeld. Volgens Cohen realiseren organisaties zich steeds meer hoe belangrijk het is om goed bereikbaar te zijn voor klanten. “Xelion 7 heeft tools zoals geavanceerde wachtrijen en verkeersrouting. En het is mogelijk om gesprekken te bewaren of te archiveren in een CRM-systeem. De reporting is verder uitgebreid en het wallboard is verder doorontwikkeld zodat managers van de supportafdeling realtime nog beter inzicht krijgen in de serviceverlening van zijn organisatie.”
Open en flexibel
Kortom, met Xelion 7 is het bedrijf volgens Cohen klaar voor de toekomst. “Klanten zijn altijd al vrij geweest om hun eigen provider, connectiviteit en toestellen te kiezen. We hechten veel waarde aan openheid en flexibiliteit”, zegt Cohen stellig. “In Xelion 7 voegen we een extra dimensie toe want de vele applicaties die nu al in onze store staan helpen bedrijven om net iets extra uit het communicatiesysteem te halen. En met de API’s kunnen bedrijven namelijk nu ook zelf in korte tijd eigen maatwerk integraties of plug-ins (laten) bouwen. Ook zijn we trots op het eenvoudiger beheer van het platform en op de mogelijkheid om inkomend verkeer effectiever af te handelen door de professionele contact center functionaliteiten. Betrouwbaarheid, gemak en openheid van het systeem geven partners en eindklanten nu de garantie om ook in de toekomst flexibel te zijn. En voor partners geldt dat ze nu nog beter kunnen inspelen op bestaande en nieuwe wensen en eisen van klanten.”
Bij Cloud Distributie is de UC-oplossing van Xelion binnen seconden geleverd aan de eindklant tegen de laagste prijs in de markt.