De volgende telecom disruptie: 3CX Webclient met WebRTC

Net als op gebied van brandstof en vervoer, hebben we bij telefonie enorme veranderingen gezien. Van het toestel van Bell, tot draaischijven en druktoetsen. De ontwikkeling van analoge lijnen met operatoren tot ISDN centrales. Recentere ontwikkelingen zijn SIP, VoIP en cloud oplossingen.

Nu is het tijd voor de volgende disruptie: 3CX Webclient. Bellen, chatten, video conferencing, scherm delen… allemaal via de browser (via WebRTC). Overal, altijd via ieder device verbonden. Enige wat je nodig hebt: een internetverbinding en een audio device.

Wat betekent dit voor de gebruiker?
De gebruiker heeft de complete 3CX tot zijn beschikking zonder aparte software. Hij is dus niet beperkt tot zijn eigen bureautoestel, laptop of PC. Hij kan ook gebruik maken van de tablet van zijn zoon, de iMac van zijn vrouw of de Chromebook van zijn buurman. De gebruiker had nog nooit zo veel vrijheid.

Wat betekent dit voor de reseller?
Geen aparte softclient per user betekent geen software conflicten bij de gebruiker of in de server omgeving. Een pbx deployment was nog nooit zo eenvoudig. Het betekent ook dat 3CX kan worden uitgerold in omgevingen waar anderen dat niet kunnen. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven waar Chromebook de standaard is.