XELION EEN OER-HOLLANDS TELEFONIEPRODUCT

Xelion is een van de weinige leveranciers van bedrijfstelefonieoplossingen die puur Nederlands is. Geen investeerders of inmenging vanuit het buitenland, alles gebeurt onder Nederlandse vlag en met aandeelhouders die in het bedrijf werken. Dit neemt niet weg dat men wel oog heeft voor andere markten en hierop inspeelt met eigen vestigingen in bijvoorbeeld Duitsland en Engeland en distributie in Ierland, België en Spanje. Het primaire distributiekanaal is de channelpartner. De twee directeuren, Arthur van den Ende en Micha Cohen, trekken al enkele jaren met succes de kar.

ChannelConnect sprak met directeur Micha Cohen over de huidige status van Xelion, de visie op de toekomst en de positie in de markt. Micha Cohen: “In Nederland is sprake van een consoliderende markt en daarin hebben we als Xelion een bijzondere positie verworven. Als Nederlands bedrijf zijn we helemaal compatibel met de Nederlandse wetgeving, hebben we een supportorganisatie die dicht bij de klant zit en kunnen we maximaal inspelen op veranderingen in de lokale markt. Alleen al dat maakt van Xelion een unieke propositie.” Het bijzondere gaat verder dan de Nederlandse signatuur, ook het technische concept is anders.

De Xelion-oplossing wordt ondersteund met apps voor de smartphones en pc’s. Toch is de manier van werken anders. Daar waar de meeste oplossingen gebruikmaken van bellen over data (zoals wifi of 4G), kiest de Xelion-oplossing bij mobiele telefoons (iPhone en Android) juist voor bellen over een spraakverbinding (gsm). Cohen: “Bellen over wifi is een mooi concept maar er zitten haken en ogen aan. De dekking van wifi-netwerken varieert erg, de veldsterkte neemt soms snel af en dat heeft vervelende consequenties.” Veel mensen gebruiken hun mobiele telefoon om flexibel te zijn. Hoe vaak staat niet iemand te bellen en loopt in gedachten wat meters door de ruimte of gang? Met een echte mobiele verbinding is dat geen probleem, bij wifi is succes niet verzekerd. Signaalsterktes kunnen snel afnemen en zorgen dan voor verstoorde gesprekken en dropped calls. Bij de Xelion-oplossing gebeurt dat niet, daar wordt continu het spraaknetwerk gebruikt.

Als iemand via de Xelion-infrastructuur belt met zijn mobiel, ziet degene die hij belt desondanks niet het 06-nummer maar het zakelijke vaste nummer. Sterker, als naar het zakelijke vaste nummer wordt gebeld door een relatie, kan de Xelion-gebruiker dat gesprek oppakken met zijn mobiele telefoon en ziet hij ook wie hem belt (ook als de naam van de beller niet in het native adresboek van de mobiel staat). Xelion bouwt een ‘gsm’-spraakpad naar de centrale op, de centrale maakt verbinding met de gekozen trunk en die trunk garandeert weer een echte operatorverbinding. Cohen: “De hele spraakketen is dus beheerd door telefonieoperators en toch kunnen we onze bedrijfsnummerplan invoeren en gebruiken. Deze aanpak heeft veel ontwikkeling vereist en tijd gekost, maar er staat nu wel een product dat kwalitatief tot de top behoort. VoIP-oplossingen via een app op je mobiele telefoon en die via data bellen zorgen voor uitdagingen en hebben vaak impact op de gesprekskwaliteit. Dat is bij ons verleden tijd.”

“Voor de reseller heeft ons product een mooie bijkomstigheid: wij zijn een softwareontwikkelaar en leveren enkel de software. Ook het businessmodel is zeer flexibel, we verkopen een licentie per gebruiker. Het is aan de gebruiker om te bepalen op hoeveel plaatsen en apparaten hij de service wil gebruiken. De enige randvoorwaarde die we stellen is dat per gebruiker gelijktijdig steeds maximaal een device actief is. Ook alle features zijn geactiveerd, er zijn dus geen aan verborgen kosten.”

Je eigen Xelion Multi Tenant

Jouw klanten doen waarschijnlijk zaken met jou omdat jij functioneert als verlengstuk van hun bedrijf. Op diezelfde manier willen wij een verlengstuk zijn van jouw bedrijf. We willen het voor jou makkelijk maken om je volledig te focussen op het advies aan de eindklant. Alle gedoe en regelwerk nemen wij uit handen, of het nu gaat om het faciliteren van je eigen Xelion Multi tenant, het aanvragen van een offerte, provisioning of het maken van de factuur. En mocht je toch een vraag hebben, dan kun je ons altijd bellen. Je krijgt dan meteen iemand aan de lijn die antwoord kan geven op jouw vragen. Wil je de proef op de som nemen? Meld je dan nu ook aan