Lokale IT partijen verdringen de grote automatiseerders

In het Financieel Dagblad te lezen: Nederland houdt niet meer van grote automatiseerders. Dat is logisch, als je de rest van het artikel hebt gelezen en/of in de praktijk hebt meegemaakt hoe de grote automatiseerders te werk gaan. De oplossing is er ook: Nederland gaat voor kleine, lokale IT providers die daadwerkelijk resultaat boeken.

Waarom de grote automatiseerders in Nederland achter het net vissen, steeds minder worden ingehuurd en dus hard krimpen, wordt door Peter ’t Jong, CEO van Atos, in één zin prima uitgelegd in het artikel. Wellicht onbedoeld, maar het is de spijker op z’n kop. ’t Jong zegt namelijk dat Nederlandse opdrachtgevers aan hem vragen: “geef me vijf mensen” en noemt dat vervolgens “body shopping”. Dat klinkt niet alleen neerbuigend, ook heb je dan niet naar je klant geluisterd. Want die klant vraagt namelijk een team! Een team van 5 mensen, dat is een buitenkans. Dat is de meest efficiënte manier van het inschakelen van IT kennis en kunde. Een team van 5 mensen, liefst fullstack, get’s the job done.

Te duur, te traag, te ouderwets

Even verderop in het artikel geeft ’t Jong de volgende voorzet voor open doel: de grote automatiseerders zijn (veel) te duur. Hij vertelt dat de buitenlandse partijen Java-programmeurs aanbieden voor een tarief van €60 per uur. Bij ATOS krijg je dan een beginner, bij de kleine IT providers een zeer ervaren engineer. Een betere reden om naar de kleinere aanbieders in Nederland te gaan kun je bijna niet krijgen. Voor dat uurtarief is een freelancer nog een te overwegen alternatief. Echter, dan loop je het risico al je kennis kwijt te raken als de freelancer doorschuift naar de volgende opdracht.

Een partnership met een kleine partij ligt dan ook voor de hand. De kennis wordt geborgd in een team en de zorgen over HR gerelateerde zaken worden uit handen genomen. Wat bedrijven in Nederland dus nu nodig hebben, is een lokaal IT-partnership bij het digitaliseren en thuiswerken. Daar zijn de grote automatiseerders zich kennelijk voor aan het omscholen, lees ik in het artikel. Maar dat is ruimschoots te laat! De kleinere partijen hebben deze kennis al lang in huis, én toegepast!

Kortom, erg interessant hoe de CEO van zo’n grote ouderwetse automatiseerder in een paar zinnen precies uitlegt wat er fout zit: ze zijn te duur, inflexibel en niet klantgericht. Het einde van de grote automatiseerders lijkt dan ook nabij. Immers, de kleinere partijen bieden de kennis en kunde, in agile teams, tegen lagere kosten, in directe verbinding met de klant.