Posted on September 12th, 2023 by Nick Galea, CEO, 3CX

Een voorproefje van v20

3CX Versie 20 is meer dan zomaar een nieuwe versie. V20 is de toekomst van 3CX. Met V20 hebben we 3CX vanaf de bodem opnieuw opgebouwd – klaar voor de huidige en de toekomstige markt.

Oorspronkelijk was 3CX ontworpen voor on-premise telefoonsysteem, gericht op MKB. Dit was in een tijd waarin bijna niemand SIP-trunks gebruikte en iedereen nog steeds een fax had.

In de loop der tijd hebben we een Linux-versie en cloud-ondersteuning toegevoegd. Ons systeem wordt inmiddels bij veel grote klanten gebruikt met meerdere vestigingen met vele gebruikers. Daar kwam de vereiste bij om SMS, Live chat en WhatsApp toe te voegen om echte “omnichannel” ondersteuning te bieden voor het moderne contactcenter. Onze kleinere klanten – 4SC Free en Commercial – bleven dedicated installaties gebruiken. Naarmate de behoefte aan frequente beveiligingsupdates groeide, werd het beheer van individuele instanties een last voor 3CX, partners en beheerders. 3CX introduceerde de nodige multi-instance-versie.

In v20 hebben we alle bovenstaande eisen opgenomen en een nieuw geoptimaliseerd systeem gebouwd.

Partners en klanten die 3CX volgen, hebben grote veranderingen gezien in updates 4, 5, 6, 7 en 8 ter voorbereiding op deze nieuwe versie.

Nieuwe Admin Console

Versie 20 heeft een compleet nieuwe beheerconsole. Deze wordt ‘Admin Console’ genoemd en is nu onderdeel van de 3CX-client. Gebruikers kunnen direct overschakelen naar de beheerconsole vanuit de 3CX-client zonder aparte aanmelding of URL.

We hebben van de gelegenheid gebruikgemaakt om de gehele beheerinterface van 3CX te moderniseren en ons te richten op functies die nu relevant zijn. De configuratie van veel geavanceerde functies is vereenvoudigd.

Met het verwijderen van de beheerconsole verdwijnen twee soorten beheerders: root beheerder en hosting beheerder. Deze “onzichtbare” gebruikers hadden geen audit logs en moesten daarom plaatsmaken voor een systeembeheerder of externe beheerder. De rol van externe beheerder is gereserveerd voor extern beheer, bijvoorbeeld door een partner.

Groepen worden Afdelingen, en Krachtiger

Een belangrijk deel van V20 zijn de nieuwe Afdelingen. Afdelingen vervangen Groepen omdat het nauwkeuriger weergeeft wat ze zijn. In Windows Active Directory worden deze afdelingen Organizational Units genoemd. Deze afdelingen zijn nu veel krachtiger – ze kunnen hun eigen kantoortijden, feestdagen, tijdzone en taalinstellingen hebben. Binnenkort krijgen o.a. ook hun eigen telefoonboek en CRM-configuratie.

Gebruikers die lid zijn van een groep, erven automatisch deze instellingen. De wereldwijde kantoortijden zijn verdwenen. Dit maakt de configuratie en het beheer veel eenvoudiger voor grotere installaties. Individuele extensies kunnen nog steeds de kantoortijden van de afdeling overschrijven.

Afdelingen vormen ook de basis van onze nieuwe beveiliging. Met behulp van afdelingen en rollen kunt u machtigingen gedetailleerder instellen. U kunt bijvoorbeeld een afdeling “Verkoop” hebben die zijn eigen beheerder heeft voor gebruikersbeheer en IVR’s. Naast gebruikers kunt u elk systeem extensie of trunk lid maken van een groep. Trunks zijn standaard systeembreed.

Beveiligingsrollen worden toegewezen voor elke groep waarvan een gebruiker deel uitmaakt. Dus als uw standaardgroep alle gebruikers bevat en u iemand groepsbeheerder maakt, dan kan hij/zij alle gebruikers beheren.

Als u geen gebruik wilt maken van afdelingen, kunt u gewoon bij de standaardgroep blijven die elke installatie van 3CX heeft. IVR’s en andere systeem extensies maken deel uit van deze “standaardgroep”!

Nieuwe Eenvoudige URL

Met het samenvoegen van de client en de beheerconsole tot één site, kunnen gebruikers en beheerders nu één eenvoudig te onthouden FQDN (Fully Qualified Domain Name) gebruiken. De webclient-slug is niet langer nodig, dus bijvoorbeeld:

Vóór v20: https://bedrijf.3cx.us/webclient/

Bij v20: https://bedrijf.3CX.us

Nieuwe Native Windows Softphone

Een van de grootste aanvullingen is een nieuwe native 3CX Windows-softphone. Deze zal vergelijkbaar zijn met de iOS- of Android-app en zal samenwerken met de webclient. De native softphone zal een aantal beperkingen van PWA (Progressive Web App) overwinnen op het gebied van notificatie beheer. In plaats van een eenvoudige oproepnotificatie zal het een volwaardig antwoordscherm hebben. Daarnaast is bij een native softphone de audiobesturing niet afhankelijk van de browser.

Veilige implementatie via de Microsoft Store

Het grote verschil met de huidige native app is dat de nieuwe wordt geïmplementeerd via de Windows Store: elke Windows-native app wordt gecontroleerd op beveiliging door Microsoft. Hierdoor voorkomen we situaties die we eerder dit jaar hebben gehad. Het betekent ook dat we de softphone apart kunnen bijwerken vanuit de main 3CX build voor beter beheer. De software applicatie zal beperkt zijn tot bellen en essentiële pbx-functies, net zoals op de iOS- of Android-app. Met de 3CX-softphone is de op Electron gebaseerde desktop-app niet langer nodig.

Nieuwe Call Manager (SIP-server)

V20 heeft een nieuwe call manager: gebaseerd op 15 jaar ervaring in meer dan 350.000 installaties hebben we de call manager aangepast voor de toekomst:

  • Nieuwe Wachtrij Strategie: Gericht op drukke medewerkers (multiline wachtrij strategie)
  • Betere integratie met de call queue-service voor betere prestaties en rapportage
  • Nieuwe interne API die functies zoals parkeren, conferenties enzovoort verbetert
  • Betere oproep besturing, vermindering van mislukte overdrachten, enz
  • Beter/sneller aannemen en barge-in
  • Terugkeren bij drukte – nu volledig ondersteund
  • Ringgroep werkt beter en kan een extern nummer bevatten
  • De Makecall-service waarmee u oproepen kunt activeren op een bureautelefoon of smartphone is sterk verbeterd:
  • Oproepen worden gestart met de juiste beller-ID
  • Werkt met elk apparaat
  • Makecall-oproepen verschijnen correct in de rapporten
  • Ondersteunt DECT-telefoons
  • Call progress tonen kunnen direct worden gehoord
  • Voor oproepen via de webclient: Minder webrtc-registraties, wat resulteert in de mogelijkheid om meer gebruikers te ondersteunen
  • Event logs worden niet meer gespamd met onnodige eventlogs over registratie vernieuwing
  • Wachtrijen en IVR’s kunnen nu groepskantoortijden hebben

We hebben ook de beveiliging, prestaties en testbaarheid versterkt, waardoor wij sneller kunnen ontwikkelen en grotere installaties kunnen ondersteunen.

Rapportage

Met de nieuwe call manager konden we de oproep logs van waaruit de rapporten worden gegenereerd, vereenvoudigen en nauwkeuriger maken. Zodra we versie 20 uitbrengen, kunnen we onze aandacht richten op het maken van meer en visuele rapporten. We weten dat rapporten aandacht nodig hebben. Dit zal een van de eerste dingen zijn die we doen na update één.

Debian 12

Direct naar Debian 12 gaan geeft ons de nieuwste reciprocate-engine en de nieuwste versies van nginxen de nieuwste beveiligingsupdates om de installatie toekomstbestendig te maken. Wanneer u een upgrade uitvoert, wordt u in twee stappen naar Debian 12 gebracht: eerst naar Debian 11 en vervolgens na een herstart naar Debian 12. U zult op het nieuwste en beste besturingssysteem van nu zijn!

Nieuwe Krachtige API

We zullen 2 nieuwe API’s publiceren: één voor de configuratie kant en één voor de cliënt/oproepbesturing.

  • De configuratie-API stelt u in staat om gebruikers en instellingen te maken
  • De clientkant wordt gebruikt door onze apps en stelt u in staat om realtime informatie te krijgen over gebruikersstatus, oproepstatus en zelfs oproepen te beheren

Beide API’s vereisen relatief ervaren ontwikkelaars.

Troubleshooting

In deze versie hebben we ons gericht op het verbeteren van de troubleshooting mogelijkheden. We hebben de events sterk verbeterd waardoor ze veel meer informatie geven zodat u zelf meer kunt doen om dingen op te lossen. De oude activiteits- en Wireshark-logs zullen minder belangrijk zijn. Beiden zijn alleen nodig voor geavanceerde niveau 3-probleemoplossing. De focus zal liggen op het event log en health check pagina. Een andere grote toevoeging, is een VoIP quality monitor om u te vertellen welk deel van de oproep het probleem is.

Vereisten

Versie 20 zal bepaalde vereisten hebben:

  • On-premises installaties zullen split DNS nodig hebben, dat wil zeggen dat de 3CX FQDN volledig op resolvable moet zijn binnen en buiten het LAN. Dit betekent dat uw eigen DNS-server of een firewall hairpin NAT moet ondersteunen. Heel kleine netwerken moeten mogelijk naar de cloud verhuizen of de router vervangen
  • Elke installatie moet minimaal een systeemeigenaar hebben, meer informatie vindt u hier. U kunt niet upgraden zonder een systeemeigenaar in te stellen
  • U moet uw wereldwijde kantoortijden en feestdagen opnieuw configureren en afdelingen gebruiken. Als u geen afdelingen wilt gebruiken, kunt u eenvoudig de standaardafdeling aanpassen. Totdat u dit doet, blijft alles werken zoals voorheen. U hoeft dit pas te doen wanneer u de kantoortijden wilt bewerken

Roadmap

Enkele dingen waar we aan werken, maar die niet in de eerste release zullen worden opgenomen:

  • On Board videoconferentie service – configureer eenvoudig uw eigen videoconferentie service. Hoogste niveau van vertrouwelijkheid voor uw videogesprekken
  • Wallboard en switchboards – we zullen meer weergaven maken en deze meer configuratiemogelijkheden geven. Een uitgaand wallboard is ook gepland
  • Receptie Weergave – we willen het leven van receptionisten gemakkelijker maken door een speciale switchboard te maken, geoptimaliseerd voor snellere afhandeling van inkomende oproepen.
  • Groeps-sms-berichten
  • Multi-instance / zelf gehoste smb – dit zal het onderwerp zijn van een aparte blogpost.
  • Teams-integratie – we zullen een aparte blogpost maken met onze plannen voor de Teams-integratie.

Wanneer?

We kunnen geen exacte releasedata geven, maar we verwachten een preview in oktober, gevolgd door een alfa- of beta-versie in dezelfde maand. Een aantal functies zal worden uitgevoerd in latere releases, waaronder Teams-integratie, Bridges, hot-desking en CFD-apps.

Feedback

We verwelkomen feedback van partners en klanten op het forum. CEO Nick Galea zal ook regelmatig op het forum aanwezig zijn. We zullen meer blogposts plaatsen over v20 – hoe het zal werken en wat u kunt doen om u voor te bereiden.