3CX, de maker van VoIP-telefoonsysteem op basis van open standaarden met unified communications-functies, heeft versie 15.5 van zijn softwarematige IP-telefooncentrale gelanceerd. Wat zijn de belangrijkste vernieuwingen?

3CX biedt een complete unified communications-oplossing met mogelijkheden voor webconferenties, aanwezigheid, softphones, smartphoneclients en meer. De oplossing van 3CX is geschikt voor populaire IP-telefoons en SIP-trunks, zowel in de cloud als on-premise. Bij 3CX bepaal je zelf welke SIP-trunks of IP-telefoons je wilt gebruiken. De installatie is eenvoudig: met Cloud Distributie laat je 3CX snel draaien in de cloud. Daarnaast biedt 3CX een handige wizard voor lokale installatie.

Professioneel

Het 3CX Phone System heeft inmiddels versie 15.5. De installatie gaat snel en vlot omdat de software al is voorgeconfigureerd voor de meest gangbare toestellen. Dat betekent dat iedere ondernemer direct gebruik kan maken van het systeem, zonder dat hier specifiek technische kennis voor nodig is. Dit is geen probleem, want met Android en iOS-apps en een desktop client voorziet 3CX ook hierin. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van één nummer, wat wel zo professioneel staat.

Doordat het systeem gebruik maakt van SIP-trunking worden gesprekken over IP getransporteerd, wat de belkosten aanzienlijk drukt. Bovendien zijn gesprekken tussen medewerkers gratis. Het systeem kent ook ondersteuning voor Google Firebase PUSH, wat verplicht is voor nieuwere Android-smartphones. Met de nieuwe component ‘Record and Email’ kun je een geluidsopname van het gesprek maken en deze als bijlage in een e-mailbericht versturen. Het is ook mogelijk voicemailberichten om te zetten in tekst en die te ontvangen via e-mail.

Beheer

De software is provideronafhankelijk en daarom gemakkelijk te integreren in elke IT-infrastructuur, wel zo prettig natuurlijk. 3CX noemt de configuratie van de PBX en de clients zelf plug-and-play, en daar is weinig van gelogen. Iedereen kan bij wijze van spreken het systeem afnemen en instellen. Beheer van het systeem en alle clients kan op afstand, ook het pushen van firmware-updates en het installeren van nieuwe software. Mochten er eventueel problemen voorkomen, dan kun je met één druk op de knop de event- en activiteitenlog bekijken.

Conferencing voor iedereen

Naast aanwezigheid van collega’s en IP-telefonie biedt 3CX je ook videoconferencing. Dit gebeurt via Google’s WebRTC-standaard en werkt erg prettig. Er is ook geen client voor nodig, wat betekent dat gebruikers direct kunnen deelnemen aan een vergadering zonder dat hier extra software voor nodig is. Wat ons betreft steekt 3CX hiermee de concurrentie echt naar de kroon en kunnen we, hoe gek het ook klinkt, écht spreken van een unified communications communicationssysteem.

Bovendien biedt het bedrijven ook de mogelijkheid om hun services uit te breiden naar hun klanten toe. Denk je bijvoorbeeld in dat je via videoconferencing en screencasting direct technische support kan leveren zonder het gesprek te moeten verbreken. Je houdt mensen met wie je spreekt in het proces. 3CX Webmeeting heeft meer functies gekregen, zoals draadloos presenteren via een USB-presenter, automatisch opnieuw verbinden met de vergadering en chatbeheer.

Rotsvaste security

3CX heeft diverse security-features ingebouwd. Bij gesprekken is SRTPencryptie mogelijk en bij gesprekken en webconferenties naar 3CX-client is ook encryptie via SBC mogelijk. Ook in het configureren en het managen van het systeem gaat er veel aandacht uit naar security, met een veilige verbinding voor webconfiguratie en detectie en automatische blacklisting van SIP-tools die gebruikt worden om aanvallen op netwerken uit te voeren.

CONCLUSIE

3CX is zonder twijfel het meest complete unified communicationssysteem wat vandaag de dag op de markt verkrijgbaar is. Het aantal functionaliteiten is enorm zonder overweldigend te zijn, gebruik en installatie is snel en intuïtief en ook het beheer gaat vlekkeloos. Een terechte winnaar, in alle opzichten.

ALTIJD BEREIKBAAR VOOR ADVIES

Jouw klanten doen waarschijnlijk zaken met jou omdat jij functioneert als verlengstuk van hun bedrijf. Op diezelfde manier willen wij een verlengstuk zijn van jouw bedrijf. We willen het voor jou makkelijk maken om je volledig te focussen op het advies aan de eindklant. Alle gedoe en regelwerk nemen wij uit handen, of het nu gaat om het aanvragen van een offerte, provisioning of het maken van de factuur. En mocht je toch een vraag hebben, dan kun je ons altijd bellen. Je krijgt dan meteen iemand aan de lijn die antwoord kan geven op jouw vragen. Wil je de proef op de som nemen? Meld je dan nu ook aan

IN HET KORT

+ Meest complete unified communicationssysteem
+ Het aantal functionaliteiten is enorm
+ Gebruik en installatie is snel en intuïtief